نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4006
-
الف
+

سیه موی و جلالی افغانستان به جشن عروسک‌ها آمد

«سیاه‌موی و جلالی» نخستین تیاتر عروسکی نخی افغانستان در «تهران» به نمایش درآمد.

«سیاه موی و جلالی» به نویسندگی و کارگردانی «کاوه آیریک» از افغانستان در هفدهمین جشنواره تیاتر عروسکی ایران به نمایش در آمد.

به گزارش آی فیلم2، این نمایش جزو نمایش‌های آسیایی است که در بخش بین‌الملل جشنواره امسال اجرا شد.

افسانه سیاه موی و جلالی اولین تیاتر عروسکی نخی در افغانستان است که قدمتی 100 ساله دارد. داستان جوانی به نام جلالی که در ولایت غور که قبلا جزو حکمرانی هرات به شمار می رفته و حالا یک ولایت مستقل شده، روی داده است.

جلالی برای تحصیل از غور به هرات آمده شبی در خواب دختری زیباروی را می‌بیند و به او دل می‌بندد، جلالی بعد از بیدار شدن شیفته سیاه موی می‌شود و به دنبال او می‌گردد تا سیاه موی را در واقعیت پیدا کند.

خانواده سیاه موی و جلالی به این ازدواج رضایت نمی دهند و جلالی عاشق و شیدای او سر به بیابان می‌گذارد و شروع به سرودن دو بیتی می‌کند. خانواده جلالی او را به سفر فرستاده و جلالی بعد از سفر کردن به سمرقند و بخارا و جاهای دیگر عشق او نسبت به سیاه موی عمیق تر می‌شود.

در نهایت شعرهایی که او می‌گوید بر سر زبان‌ها می‌افتد و قصه این دو عاشق تبدیل به افسانه می‌شود که گرمابخش مهمانی و محافل مردم است.

خانواده سیاه موی و جلالی آخر راضی به پیوند آنها می‌شوند و جلالی و سیاه موی با هم عروسی می‌کنند و بعد از نه ماه زنده گی مشترک جلالی مریض می‌شود و می‌میرد. 

از جلالی 1707 دو بیتی به جا ما نده که به صورت پراکنده در بعضی از کتاب‌ها جمع آوری شده است. قصه سیاه موی و جلالی را قصه رومیو و ژولیت افغانستان می‌نامند.

فارس نوشت: این نمایش بدون کلام و تنها با موسیقی سنتی افغانستانی و نواختن سه تار همراه شده و تمام پرده‌های نمایش با موسیقی سنتی افغانستانی و حرکات عروسک‌های نخی جلالی، سیاه موی و چند کرکتر دیگر صورت گرفت.

 ب م

نظر شما
ارسال نظر